Rajd Piękne Klasyki Na...
Program wydarzenia:
od 9.00 - zbiórka
9.00-9.40 - rejestracja uczestników
9.45-9.55 - odprawa komandora
10.00-10.45 - konkurs sprawnościowy (wg numerów startowych)
10.45 - najciekawszy pojazd rajdu - werdykt Galerii Warmińskiej
10.50 - start pierwszej załogi - kolejne załogi co minuta (czas na przejechanie I etapu - 165 minut)
około 11.40 - pierwsza załoga w Marina Golf Club
około 12.00 - pierwsza załoga w Bartągu
13.30 - PKC, pierwsza załoga
14.00 - ostatnia załoga
14.00-14.30 - zwiedzanie destylarni
14.45 - start II etap (załogi co 0,5 minuty) - czas przejazdu II etapu - 35 min
15.20 - pierwsza załoga na mecie -
15.35 - ostatnia załoga na mecie
15.45-16.30 - zwiedzanie źródeł Łyny
16.45 - przyjazd do Wólki Orłowskiej
17.00 - ogłoszenie wyników, wręczenie nagród
17.30 - zamknięcie rajdu, grill
---
Powrót legendy „SYRENA SPORT” w „GALERII WARMIŃSKIEJ” jeden z 2 egzemplarzy na świecie do zobaczenia tylko w dniach 01-10-2014 do 05-10-2014 w Olsztynie przy ul. Tuwima 26.
Kiedy w 1960 roku polscy inżynierowie hobbystycznie skonstruowali sportową wersję popularnej Syreny nie wiedzieli jeszcze, że nowy model zostanie okrzyknięty najpiękniejszym autem zza żelaznej kurtyny.
Był to jedyny model polskiej corvetty, jak nazywali ją Kanadyjczycy, który stał się legendą i na zawsze przeszedł do historii polskiej motoryzacji. Dziś studenci Politechniki Wrocławskiej chcą odtworzyć Syrenę Sport, czyniąc z niej jednocześnie najbardziej luksusowe sportowe auto w Polsce, które podbije również rynek światowy.
Czyn majowy
Pierwsza Syrena Sport z 1960 roku
fot. Public domain/ wiki 21.01.2006Nad projektem pierwowzorem pracowali inżynierowie z Fabryki Samochodów Osobowych. 1-go maja 1960 roku w ramach tak zwanego czynu majowego zaprezentowali sportową wersję produkowanej w fabryce Syreny.
Początkowo model miał być jedynie eksperymentem, który miał doprowadzić do obniżenia kosztów produkcji Syreny i zastąpienia tradycyjnej blachy tworzywem sztucznym.
Szybko okazało się jednak, że Syrena Sport sama w sobie jest konstrukcją na skalę światową, dzięki której polska motoryzacja ma szansę konkurować z czołówką najlepszych marek. Pisały o niej branżowe pisma we Włoszech i Szwajcarii.
Replika Syreny Sport z 1960 roku, zaprezentowana w 2012 roku
fot. Bartosz Krupa/East NewsPrototyp auta wyposażony był w czterosuwowy, dwucylindrowy, chłodzony powietrzem silnik typu Boxer z aluminiowym korpusem o mocy 35 KM. Dzięki temu mógł rozpędzić się do 90 km/h, co w tamtych czasach było rekordową prędkością.
Niestety, mimo sukcesu, PRL-owskie władze nie zmieniły swojej decyzji i Syrena Sport nie trafiła do seryjnej produkcji. Być może przyczyną była obawa przed możliwą dystrybucją samochodu na Zachód, co wpłynęło by na sytuację polityczną Polski Ludowej.
W 2011 roku producent wódki "Żołądkowa Gorzka" zlecił wrocławskiej firmie Bojar Tuning stworzenie repliki pierwszej Syreny Sport. Model został pokazany rok później.
Konstruktorzy wiązali wielkie nadzieje z modelem, a ten niestety po kilkunastu latach, na prośbę samego premiera Józefa Cyrankiewicza, Syrena Sport została schowana i zniszczona przy udziale specjalnej komisji.
Bardzo dziękujemy właścicielowi „Syreny Sport” w imieniu całego zespołu „Galerii Warmińskiej” za udostępnienie pojazdu.